Drogi wewnętrzne, parkingi
Inżynieria lądowaOferujemy wykonanie projektów dróg wewnętrznych, zakładowych, parkingów, placów manewrowych, ramp rozładunkowych oraz podobnych obiektów. Wykonujemy zarówno samodzielne projekty branży drogowej (np. na potrzeby spółdzielni czy wspólnot mieszkaniowych), jak i dokumentację branżową dla potrzeb obsługi komunikacyjnej obiektów usługowych, handlowych, magazynowych i produkcyjnych. Opracowywana przez nas dokumentacja obejmuje także kompleksowy projekt ukształtowania terenu.
W przypadku obiektów, gdzie branża drogowa stanowi główny przedmiot inwestycji przyjmujemy rolę projektanta prowadzącego i zajmujemy się wykonaniem bądź koordynacją powstawania projektów infrastruktury towarzyszącej. W tym wypadku ramowy zakres opracowania ujmuje:
- przygotowanie opracowań wyjściowych i wykonanie pomiarów geodezyjnych. Tak, jak w przypadku dróg publicznych, współpracujących z nami geodetów angażujemy do aktualizacji map niezależnie od tego czy dane zadanie wymaga opracowania mapy do celów projektowych;
- ewentualne zlecenie opracowań branżowych;
- opracowanie pomocniczej dokumentacji i wniosków o wydanie niezbędnych decyzji administracyjnych, warunków technicznych itp.;
- przeprowadzenie uzgodnień branżowych;
- przygotowanie dokumentacji technicznej (projekt budowlany, dokumentacja do zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych, projekt wykonawczy);
- opracowanie specyfikacji technicznych;
- wykonanie przedmiarów i kosztorysów inwestorskich.
Zakres usługi nieco inaczej kształtuje się w przypadku, kiedy to my pełnimy rolę projektantów branżowych. Innymi słowy – obsługa komunikacyjna obiektu, czyli oferta dla architektów (na przykładzie budynków wielkopowierzchniowych):
- zakładamy, że opracowania wyjściowe (mapa do celów projektowych, badania geotechniczne) zostały już wykonane. W razie potrzeby wykonujemy pomiary uzupełniające. Przyjmujemy też, że projektant prowadzący zdobył wszelkie niezbędne decyzje i warunki techniczne. W tym także możemy pomóc, jeśli jest taka potrzeba;
- dokonujemy weryfikacji projektu zagospodarowania terenu pod kątem rozwiązań drogowych;
- ustalamy najlepszą według nas rzędną zerową budynku i proponujemy jej przyjęcie w projekcie branży architektonicznej. Tutaj ważna uwaga: w przypadku obsługi komunikacyjnej wielkopowierzchniowych obiektów projekt zagospodarowania terenu jest bardzo ściśle powiązany z geometrią pionową układu drogowego. Zmiana jednego gruntownie zmienia drugie, dlatego też niezwykle istotnym jest, aby ustalenia rzędnych nie odkładać na później do uszczegółowienia. Jest to kluczowa informacja. Ze względu na specyfikę naszej pracy powinna pozostać niezmienna;
- wykonujemy projekt zagospodarowania terenu i przekazujemy jako materiał wyjściowy dla pozostałych branż;
- opracowujemy plan warstwicowy całego terenu objętego opracowaniem – zarówno nawierzchni utwardzonych, jak i powierzchni biologicznie czynnych. Jeśli na tym etapie zmieni się rzędna zerowa budynku, pracę musimy zacząć od nowa. Dlatego tak ważne jest jej ustalenie na samym początku. Projektantom branżowym przekazujemy materiał pozwalający samodzielnie odczytywać rzędne projektowanych nawierzchni. Robimy to dla wygody swojej i pozostałych projektantów, ale by móc to udogodnienia zaoferować… tak, dobrze się domyślacie – rzędna zerowa nie może się zmienić;
- ustalamy lokalizację i rzędne wpustów i innych elementów odwodnienia – wynika to wprost z ukształtowania terenu;
- równolegle przygotowujemy rozwiązania konstrukcyjne nawierzchni wraz z detalami – na tym etapie właściwie kończymy kompletowanie dokumentacji projektowej;
- jeśli zlecenie obejmuje ten zakres, przygotowujemy przedmiary, kosztorysy inwestorskie oraz specyfikacje.